آیا فیسبوک به نقطه اشباع رسیده است؟ و آیا خط پایانی این سایت پرآوازه نمودار گشته است؟ هر چند امروزه که فیسبوک در نقطه اوج قرار دارد و برخی منابع معتقدند پس از گوگل، پربینندهترین سایت در جهان است، طرح چنین پرسشهایی، نامعمول و دور از ذهن بهشمار رود ولی آماری که اخیراً به دست آمده، نشان میدهد فیسبوک در ماه ژوئن فقط توانسته ۳۲۰ هزار کاربر جدید را در آمریکا به سوی خود جذب کند. این آمار در قیاس با عملکرد بسیار موفق آن در ماه می (جذب نزدیک به ۸ میلیون کاربر جدید) از کاهش بسیار فاحشی حکایت میکند. علاوه بر این اکنون تسلط کاربران ۱۸ تا ۴۴ ساله بر این سایت، آرام آرام در حال رنگ باختن است. برای این ضعف نوظهور فیسبوک دلایل مختلفی ارائه شده است. به نقل از وایرد، شاید یکی از دلایل بیرونقی فیسبوک در ماههای می و ژوئن، بروز مشکلات مربوط به حریم خصوصی کاربران بوده است که به دنبال آن، برخی هواداران سایت نسبت به آن سرخورده شده و آن را تقریباً رها کردهاند. گمانهزنی دیگر آن است که شاید این آمارها حاوی نوعی انحراف بوده و یا شاید هم کاهش کاربران، به تغییر یافتن سیستم تبلیغاتی سایت مربوط میشود. وایرد فرضیه دیگری را هم مطرح کرده است: همه آمریکاییهای مایل به عضویت در فیسبوک، عضو این سایت شدهاند و دیگر تقریباً کسی باقی نمانده است. بنا به گفته خود فیسبوک، این سایت ۱۲۵ کاربر فعال در ایالات متحده و نزدیک به ۵۰۰ میلیون کاربر در سطح جهان دارد. بر این اساس حدود ۴۱ درصد آمریکاییها، در این سایت حساب دارند. این آمار در بریتانیا و کانادا به ترتیب ۴۴ و ۴۸ درصد است که از میزان حضور آمریکاییها بیشتر میباشد. آیا این آمار زنگ خطری است برای مارک زوکربرگ، مدیر جوان و میلیاردر فیسبوک؟ یا وی میتواند با اطمینانخاطر و لبخندزنان به این دادههای نومیدکننده توجهی ننماید؟